Contacteer ons
+32 9 335 92 35

Updates

Weinig bezoekers hebben is geen reden tot paniek

Jan Van den Eeckhout - 04/08/2017


Het geeft een heel goed gevoel wanneer je naar de statistieken van je website kijkt en merkt dat er veel bezoekers per dag op je site terecht komen.

Wanneer je dan ook nog eens veel ‘likes’ op je sociale media berichten krijgt, dan kan de pret niet op.

Maar is dat wel goed nieuws?

Je kan tienduizenden bezoekers per dag op je website hebben en geen enkele verkoop binnenhalen. Je kan honderden likes per sociaal media bericht krijgen, zonder dat er conversies zoals een contactopname of verkopen uit voortkomen.

Niet iedereen is gelijk.

De bezoekers op je website zijn in verschillende categorieën op te delen:

  • Je hebt bezoekers die per ongeluk op je site terecht komen en helemaal niet tot de doelgroep behoren.
  • Je hebt mensen die gewoon informatie aan het zoeken zijn over een probleem waarmee ze te kampen hebben. Dit is een belangrijke groep, omdat sommige van deze bezoekers zullen doorgroeien tot de volgende twee groepen.
  • Dan heb je mensen die al weten dat ze het probleem willen oplossen, jou kennen (door een eerder bezoek bijvoorbeeld) en twijfelen om voor jou of een concurrent te gaan.En de laatste groep van bezoekers zijn mensen die je vertrouwen en klaar zijn om tot de aankoop over te gaan.

Een goede online marketeer weet dat je elke groep anders moet behandelen en anders moet benaderen.

Enkele grote fouten

Een grote fout die we regelmatig zien terugkomen is dat je bezoekers die nog in de “ik zoek gewoon informatie” fase zitten al een grote “koop nu” of “contacteer ons nu” knop onder de neus schotelt. Die mensen zijn daar nog helemaal niet klaar voor en je jaagt ze zo weg naar concurrenten die het beter aanpakken.

Een andere grote fout is dat je op basis van de gekozen zoekwoorden niet de juiste aanpak op de landingspagina hanteert. Die landingspagina (de eerste pagina die de bezoeker te zien krijgt) is niet altijd goed te bepalen bij bezoekers die via organische resultaten in de zoekmachine op je site terecht komen, maar wél wanneer je advertenties plaatst.

Bij het handje nemen

Probeer via de zoekwoorden na te gaan tot welke groep de bezoeker behoort en in welke fase van het aankoopproces die bezoeker zich waarschijnlijk bevindt.

Laten we even kijken naar een bedrijf dat televisietoestellen verkoopt. Aan één van de advertentiecampagnes wordt het zoekwoord “grote TV” toegevoegd. Nu is de vraag: wat weten we over de bezoeker die dit woord ingeeft?

Tot welke groep behoort die en wat moet je hem of haar voorschotelen?

Informatie. Die bezoeker is gewoon op zoek naar informatie. Stuur hem dus naar een educatieve pagina over “grote televisies”. Bouw via de tekst en eventueel video jouw bedrijf op als autoriteit binnen die markt. Vraag dan onderaan het artikel om de volgende stap te zetten (contact opnemen, een brochure aanvragen…). Die bezoeker kan je dan via onder andere marketing automation verder begeleiden tot de uiteindelijke aankoop.

We mogen nooit vergeten dat het leeuwendeel van de bezoekers nooit bij het eerste website bezoek tot een aankoop of contactopname overgaat. Daar moet onze marketing op afgestemd worden.

Een bezoeker die daarentegen “grote TV van Samsung kopen” ingeeft zit al véél verder in het aankoopproces. Deze bezoeker is mogelijk al klaar om nu meteen tot een aankoop over te gaan. Aan deze bezoeker toon je een landingspagina met alle grote TV’s van Samsung en een koop knop.

Niet elke bezoeker is gelijk

Dit alles geldt natuurlijk niet enkel voor TV’s. Of je nu accountancy, schoenen of poetshulp verkoopt, de strategie blijft dezelfde. Niet elke bezoeker is gelijk. We moeten elke groep van bezoekers afzonderlijk bij het handje nemen en doorheen het aankoopproces begeleiden.

Dat gebeurt niet alleen op de website, maar door een combinatie van welke landingspagina je toont, welke nieuwsbrieven of brochure je stuurt tot hoe je eventueel een remarketing campagne opzet waarbij je aan die specifieke bezoeker niet storende advertenties toont.

Om naar het begin van het artikel terug te keren: je hebt beter 100 bezoekers per dag waarvan er 40 dankzij je goede marketing tot een aankoop kunnen overgaan, dan 10.000 bezoekers per dag die verloren lopen op je website, er helemaal niet thuis horen of de verkeerde pagina’s voorgeschoteld krijgen, waardoor niemand koopt.

Wil je hier hulp bij? Dan kijken wij met plezier met een kritische blik naar je website en je volledige online marketingstrategie.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone